tisdag 13 mars 2012

Facebookångest

Ju mer verbal jag är, ju mer åsikter jag uttrycker, desto större är ångesten. Helst vill jag backa bandet, ta bort allt jag sagt eller skrivit. Jag vill gräva ner mig. Mest är jag rädd för vad andra ska tycka och tänka om mig. Just nu ångrar jag något jag har skrivit på Facebook. Jag var rätt kategorisk. Nu funderar jag på vad alla mina Facebookvänner tänker om mig, sitter de och fördömer mig för det jag skrev?

Bryr jag mig egentligen om dem? Mitt fobiska jag gör det och ångesten rusar i kroppar. Obehag. Det är nu jag inser att undvika är en bra strategi, den gör att jag slipper ångesten. Så jag dämpar mig, talar bara i extremt trygga sammanhang. Problemet är att inga sammanhang är helt trygga. Just nu önskar jag att jag inte skulle synas, att jag inte gjorde det där inlägget på Facebook. Men eftersom det blev kommenterat kan jag inte ta bort det. Då kanske jag skulle verka mystisk. Jag vet, det är nog inte många som skulle märkt att det försvunnit, men bara tanken att någon skulle göra det.

Jag blir galen på tankarna som styr så mycket för mig. Kan de inte bara försvinna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar